IMG_4416_2.0Tärkeä osa markkinointia on esiintyminen ja vuorovaikutus eri ihmisten kanssa. Vuoden aikana teilläkin on useita erilaia esiintymistilanteita, joita kannattaa suunnitella etukäteen. Tälle sivulle on kerätty ohjeistusta ja neuvoja yleisimpiin tilanteisiin.

Henkilökohtainen myyntitilanne asiakkaan kanssa

Myyntitilannetta varten kannattaa suunnitella lyhyt ja tärkeimmät asiat esilletuova myyntipuhe. Puheen on oltava sellainen, jonka osaat melkein ulkoa ja sen on houkuteltava asiakas ostamaan/kokeilemaan tarjoamaasi tuotetta.

Myyntitilanne on usein myös meluisa ja asiakkaalla ei ole aikaa kuunnella kovin pitkää esitystä. Tämän vuoksi noin 15-30 sekuntia on yleensä hyvä aika myyntipuheelle.

Tärkeimmät myyntipuheen asiat:

  • Tuotteen selkeä etu, jonka se tarjoaa asiakkaalle
  • Hinnoittelu

Katso video myyntipuheen suunnittelusta

Yrityksen esittely tapahtumassa – Hissipuhe

Kun esittelet yritystäsi ja ideaasi esimerkiksi NY-aluemessuilla tai muussa vastaaavassa tapahtumassa, sinulla on mahdollisuus pitää lyhyt esittely yleisölle.
Tätä varten kannattaa laatia sekä puhe että puhetta tukeva esitys (esimerkiksi PowerPointilla tai Prezilla). Alla esimerkki SLUSH 2014 tapahtuman hyvästä esityksestä. Huomaa, että tässä tapauksessa esittäjä ei selvästi puhunut omaa äidinkieltään, mutta pysyi silti selkeästi asiassa.

Yrityksen idean myyminen sijoittajille

Jos mietit oman liiketoiminnan jatkamista tai toiminnan laajentamista, voit tarvita siihen myös ulkopuolista rahoitusta. Tätä varten on olemassa erilaisia vaihtoehtoja ja yksi mahdollisuus on osallistua tilaisuuteen, jossa sijoittajat etsivät kiinnostavia yritysideoita, joita he haluavat lähteä rahoittamaan.

Tätä varten tarvitset yleensä myyntipuheen, jossa kerrot sijoittajille, miksi yrityksesi tulee menetymään ja miksi siihen kannattaa sijoittaa.

Rakenteeltaan sijoittajaesitys on täysin erilainen kuin yrityksen esittely tai myyntipuhe. Sijoittajat eivät välttämättä itse halua ostaa tuotteita vaan haluavat kuulla, kuka tuotteita ostaa, miten yritys saa voittoa ja millainen suunnitelma sinulla on yritystoiminnan laajentamiseen.

Tutustu allaolevaan esitykseen hyvän hissipuheen rakentamisesta sijoittajille.

Katso työkalu hissipuheen rakentamiseen.

Finnish Business Angels Network’in Pitch checklist