Liiketoimintamalli kuvaa nopeasti ja selkeästi, mitä yritys tai organisaatio tekee, miten se löytää asiakkaat sekä luo ja toimittaa heille tuotteita tai palveluita (lisäarvoa).

Jokaisella yrityksellä, oli se kannattava tai ei, on liiketoimintamalli, jonka mukaan se toimii. Joskus malli on vain yrittäjän päässä, mutta toiminnan aloitusvaiheessa liiketoimintamalli kannattaa kirjoittaa paperille, jotta se selkeytyy sekä itselle että muulle ryhmälle.

Hyvin suunniteltu liiketoimintamalli auttaa sinua:

  • Löytämään oikean kohderyhmän, jolle voit ensiksi yrittää myydä yrityksen ideaa.
  • Kirkastamaan oman ideasi toiminnaksi ja vastaa mitä, milloin ja kenelle sekä kenen kanssa.
  • Löytämään helposti toistettavia ja määriteltyjä tapoja yrittämiseen, jolloin vältyt pään seinään hakkaamiselta.

Miten suunnittelen liiketoimintamallini?

Liiketoimintamallin suunnitteluun kannattaa käyttää valmista työkalua tai pohjaa, jolloin saat apua toiminnan eri osa-alueille ja samalla varmistat, että jokin tärkeä toiminnan alue ei unohdu.

Suosittu liiketoimintamallin suunnittelutyökalu on Business Model Canvas, jossa yrityksen eri toiminnot on jaettu osiin.
Business Model canvasin lisäksi vastaavanlaisia työkaluja on muitakin.

Alla on video sekä linkkejä oman liiketoimintamallin hahmottamiseen sekä erilaisten valmiiden työkalujen käyttöön.

Video: Lyhyt tutustuminen liiketoimintamalliin (A short introduction to the business model canvas:)

Suositeltua luettavaa:

 * Ostervalder Alexander; Pigneur, Yves; et al – Business Model Generation, Wiley (first 70 pages available as a free sample) at http://www.businessmodelgeneration.com/book

Vaihtoehtoisia versioita liiketoimintamallin suunnitteluun:

Visualisoi liiketoimintasuunnitelmasi 15 minuutissa: (Visualize your business model in 15 min)

Liiketoimintamalleja muilta yrityksiltä (esimerkkejä):

Tavoitteet liiketoimintamallin kehittämiseen:

  • Ymmärrät, miten liiketoimintamalli toimii.
  • Miten omasta liikeideasta voidaan luoda kokonainen toimintamalli.
  • Osata tunnistaa ja priorisoida idean vahvuudet ja löytää oikeat asiakasryhmät.
  • Sinulla on yrityksesi liiketoimintamalli ja selkeät askelmerkit, miten menet asian kanssa eteenpäin.

Liitteet

Liiketoimintamallin suunittelu ja hypoteesien valinta (word)